"Oddech to podstawa!"

Wykonując ćwiczenia oddechowe zwróć uwagę na:

  • ramiona,
  • klatka piersiowa,
  • brzuch,
  • dolne żebra.

Gdy prawidłowo oddychamy, ramiona i klatka piersiowa nie unoszą się do góry przy wdechu i nie opadają przy wydechu (a to bardzo często obserwuję u swoich Pacjentów). Przy prawidłowym oddechu - całościowym, żebrowo-przeponowo-brzusznym - powietrze w czasie wdechu rozszerza klatkę piersiową, dolne żebra oraz powoduje, że brzuch zaokrągla się. Ten mechanizm można porównać do pompowania balonu (taka wizualizacja jest potrzebna nie tylko dzieciom) - w trakcie nadmuchiwania cały wypełnia się powietrzem. Natomiast, gdy wydychamy żebra i klatka piersiowa "schodzą się", a brzuch robi się płaski, czyli wszystko wraca na swoje miejsce. I znowu warto wyobrazić sobie balon. Tym razem taki, z którego jest spuszczane powietrze. Wraca do swojej pierwotnej formy przypominającej mały gumowy worek.

Jeśli masz okazję obserwować noworodka, niemowlę, na pewno zauważysz, że oddycha prawidłowo. Jakby w ciele miało balon, który na przemian wypełnia powietrzem, a następnie wypuszcza z niego powietrze. Co się dzieje, że tracimy naturalne umiejętności? Zobacz film, dowiesz się.

Wykonaj ćwiczenie oddechowe zgodnie z instrukcją:

1. Nabierz powietrza nosem lub nosem i ustami tak, aby wędrując przez Twoje drogi oddechowe "pompowało" Twój wewnętrzny balon - poczuj, jak powietrze przepływa przez gardło, wędruje niżej. Wypełnia Twoją klatkę piersiową, która rozszerza się, a widać to najbardziej po rozchodzących się na boki dolnych żebrach. Czujesz jak Twój brzuch robi się okrągły, ponieważ przepona obniża się pod wpływem pobieranego powietrza. I pamiętaj, że ramiona nie unoszą się teraz do uszu.

2. Powoli wydychaj powietrze nosem albo ustami lub nosem i ustami tak, aby poczuć, jak Twój wewnętrzny balon się kurczy - teraz powietrze i przepona wędrują do góry, co sprawia, że brzuch staje się płaski, klatka piersiowa wraca na swoje miejsce, a żebra schodzą się do środka.

3. Wykonaj kilka takich wdechów i wydechów (3 - 4), robiąc przerwę, jeśli poczujesz, że to dla Ciebie duży wysiłek. Oddychaj w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej. Staraj się wyprostować i rozluźnić swoje ciało.

PAMIĘTAJ, ŻEBY NIE DOPROWADZAĆ DO ZAWROTÓW GŁOWY PODCZAS ĆWICZENIA. NIE WYKONUJ NA POCZĄTEK WIĘCEJ ODDECHÓW!!!

W kolejnym wpisie otrzymasz ode mnie więcej wskazówek dotyczących postawy w czasie ćwiczeń oddechowych. Koniecznie przeczytaj!
A teraz do dzieła!!!

Pamiętaj o właściwym ułożeniu ciała podczas ćwiczeń. Niezależnie od tego, czy leżysz, siedzisz, czy stoisz!

Postawa w trakcie ćwiczeń oddechowych - to bardzo ważna kwestia. Jednym może się wydawać, że rozluźnione oparte o poręcz krzesła ciało ma stworzone odpowiednie warunki, żeby prawidłowo oddychać. Inni z kolei myślą, że przesadnie prostując się przyjmują właściwą postawę oddechową. Żadna z nich nie jest idealna do uzyskania prawidłowego toru oddechowego.
Poniżej znajdziesz informacje na temat prawidłowej postawy w czasie ćwiczeń oddechowych. Koniecznie zastosuj je już dziś.

Wyznaczniki prawidłowej postawy

  • Sylwetka wyprostowana,
  • Ruchy mimiczne uświadomione,
  • Szyja swobodna, rozluźniona, ale jednocześnie aktywna, przygotowana do ruchu,
  • Mięśnie barków luźne, ramiona i ręce swobodnie,
  • Plecy napięte, nie zgarbione,
  • Lekko napięte mięśnie brzucha i pośladków,
  • Uda i łydki rozluźnione z jednoczesnym uczuciem stabilnego stania na obu nogach,
  • Stopy oparte całą powierzchnią o podłoże i jednakowo obciążone.

Prawidłowa postawa podczas siedzenia

  • Wyprostowana linia pleców,
  • Ramiona opuszczone,
  • Dopuszczalne lekkie pochylenie ciała do przodu,
  • Nie powinno się opierać górnej części pleców o krzesło,
  • Nie wysuwać bioder w przód,
  • Nogi oparte o podłoże.

Sylwia Zasada

Trener emisji głosu, logopeda, nauczyciel z powołania. Od 9 lat zarządza Instytutem Edukacji Logopedycznej. Od 8 lat prowadzi szkolenia doskonalące nauczycieli, specjalizując się w treningu emisji głosu oraz terapii oddechowej.